Thursday, January 23, 2014

Gyepes Hero Sarawak


SARAWAK menempah tiket ke pusingan kedua Piala FA 2014 setelah mengalahkan pasukan Pulau Pinang 2-1 dalam aksi pusingan pertama di Stadium Negeri, Petra Jaya Kuching malam tadi yang disaksikan sekitar 8,000 penonton. Pemain pertahanan import dari Serbia, Gabor Gyepes muncul hero Sarawak apabila menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-98 masa tambahan melalui rembatan leret dari luar petak penalti.

Terdahulu penyerang import dari Iran, Aliredza Abbasfard meletakkan Sarawak di depan melalui tolakan mudah pada minit ke-76 hasil hantaran pemain pertahanan, Hairol Mokhtar. Bagaimanapun ketika kemenangan seolah-olah berada dalam genggaman Sarawak, tiba-tiba Pulau Pinang bangkit menyamakan kedudukan 1-1 pada minit ke-90 hasil tandukan Mohd Baser menyebabkan perlawanan diheret ke masa tambahan.

Dengan kemenangan itu, maka Sarawak akan menentang Selangor atau Harimau Muda C dalam aksi pusingan kedua nanti. Kedua-duanya bertemu petang ini. Sarawak terpaksa berhempas- pulas untuk meleraikan ikatan walaupun P. Pinang beraksi dengan 10 pemain pada minit ke-63 setelah pemainnya Hariri Mohd Safli dibunag padang setelah menerima kad kuning kedua.

Sarawak sepatutnya berada di depan pada minit kesembilan, namun penyerang import, Milorad Janjus mempersia-siakan peluang keemasan apabila gagal menyudahinya dengan baik walaupun berada dalam situasi satu lawan satu dengan penjaga gol P. Pinang.

Empat minit kemudian, giliran Joseph Kallang Tie pula menghampakan ribuan penyokong Sarawak apabila gagal memanfaatkan peluang ketika satu lawan satu dengan penjaga gol P. Pinang. Akmal Rizal bertindak cemerlang apabila melakukan kedua-dua hantaran untuk peluang keemasan itu.

Sarawak terus menemui jalan buntu apabila rembatan kencang Milorad dari jarak 25 meter ditepis penjaga gol P. Pinang. Sarawak akan menentang Kelantan dalam perlawanan kedua Liga Super 2014 di Stadium Negeri Sabtu ini. Dijangkakan, 20,000 penonton akan membanjiri stadium. Kelantan merupakan antara pilihan juara musim ini bersama Darul Takzim, Selangor dan Pahang.

No comments:

Post a Comment